dag 6 tot en met dag 28 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joke Stel - WaarBenJij.nu dag 6 tot en met dag 28 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joke Stel - WaarBenJij.nu

dag 6 tot en met dag 28

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

14 September 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Dag 6
Om 8:00 uur met de bus vertrokken voor ons bezoek met overnachtingen aan de Iban bevolking. Onderweg eerst gestopt bij het Semonggoh rehabilitatie centrum. Hier worden ontheemde orang-oetans opgevangen en voorbereid om terug gezet te worden in de jungle. Helaas was het fruitseizoen, wij hebben dan ook geen enkele orang-oetang gezien. Wel een paar hagedisjes maar dat was dan ook alles. Ook nog een lekke band onderweg dat was wat minder. Tussen stop gemaakt op het marktplaatsje Serian, hier verkopen verschillende Dayakstammen vis, groente en fruit. Ik vond de vismarkt afgrijselijk levende meervallen in bakken werden verkocht en meegegeven in plastic vuilniszakken. Ook visjes voor in het aquarium hangen de hele dag in kleine plastic zakjes voor de verkoop. De groentemarkt was wel leuk om te zien. Hier heerlijke pannenkoekjes gegeten van een kraampje van de lokale markt. De volgende stop was bij een supermarkt om cadeautjes zoals eten te kopen voor de iban bevolking. Ook hier leuke markt met kruiden en groeten. Heerlijk ijsje gegeten, de lekke band was niet meer te repareren, hopelijk geen volgende lekke band want dan hebben wij geen vervoer meer. Vanaf hier nog 2 uur rijden naar een stuwmeer Batang Ai, de stuwdam is 30 jaar geleden geopend en het heeft een jaar geduurd voordat het dal onderwater stond. Het water staat vol met dode bomen erg luguber om hier doorheen te varen, de vaarweg wordt af en toe gemarkeerd met een plastic fles gebonden aan een boom. Een longhouse is een langgerekte woongemeenschap op palen waar meerdere gezinnen wonen. Binnenin is een overdekte straat of veranda waar de gezinnen ’s avonds bij elkaar zitten. Bij aankomst werden wij ontvangen met een glaasje rijstewijn, erg lekker iedereen dronk uit hetzelfde glaasje. De schoenen moest je bij de ingang laten staan. Dit lonhouse was verbonden door een trapje zodat je telkens een etage hoger was. Onze slaapkamer was op het 1 na hoogste gedeelte. Dit was een ruimte waarin je kon slapen met 18 mensen onderaan een 2 persoonsbed en daarboven een 1 persoonsbed. Op elk bed een dun matrasje en een klamboe voor de vliegen. Achter het slaapgedeelte zat een open keuken. Nadat wij de bedden hadden verdeeld werden wij ontvangen met koffie en thee. Onze gids Henri heeft samen met de vrouwen van de Iban voor ons gekookt. Wij moesten zitten op de grond want ze hebben geen stoelen of tafels voor de gasten. In sommige van deze huisjes hebben ze tv en een bank. Dat zitten op de grond valt erg tegen je weet op het laatst niet meer hoe je moet zitten en daarbij moet je je bedenken dat je voeten onrein zijn die moet je dus een beetje verbergen. Het eten was divers en heerlijk. Na het eten gaven de 2 zonen en de vrouw van de chief een dansvoorstelling in prachtige kostuums erg leuk om te zien. Op het laatst werden wij uitgenodigd om mee te dansen wat heerlijk was even de benen strekken. De Iban vormen de grootste groep onder de Dayak en staan van oudsher bekend als koppensnellers. De oudere Iban hebben hun lichaam met traditionele tatoeages versierd. Ook de jongeren zitten onder de tatoeages.

Dag 7
De volgende morgen na eerste een heerlijke duik in het meer zijn wij vertrokken per boot naar het volgende longhouse. Onderweg hebben de mannen gevist voor de lunch dit was wel grappig om te zien 1 jaagde de vissen op en de ander pakte ze met de hand eruit. Later visten ze ook nog met netten. Op een gegeven moment konden wij niet verder varen omdat er een boom over de rivier lag. De mannen van de boot hadden een motor zaag bij zich, het klusje was dan ook na een half uurtje geklaard. Ik dacht nu varen wij verder maar nee wij moesten uitstappen en verder gaan ter voet. Dat was een heel gedoe door de rivier en af en toe als de rivier te diep was over land. Dit was geen gemakkelijke weg veel glibberen en soms erg stijl en smal. Ze waren een weg aan het aanleggen de Iban bevolking had hier zelf om gevraagd omdat in nood ze anders niet bij het ziekenhuis konden komen. De klei was erg zwaar om door heen te lopen. Bij de rivier hebben ze de lunch bereid, ze zijn erg creatief in hun kookkunst. Bamboestokken werden gezaagd en gewassen en hier deden ze de vis en groenten, kruiden en eieren in. Daarna werd het in het vuur gelegd om te garen. Het resultaat was heerlijk. Ook werd de vis gegrild en de rijst gekookt in een pan op het vuur. Het 2e longhouse bestond niet uit etages maar was gelijkvloers, matrasjes en klamboe gekregen en hier waren onze slaapplaatsen op de verranda.

Dag 8
De volgende morgen een prachtige toch gelopen door de rivier en langs de oevers. Onderweg veel fruit geproefd uit de jungle heerlijk. Geert nog uitgegleden en in de rivier gevallen. Gelukkig goed afgelopen en zijn camera nog heel. Het is best wel link spiegelglad en erg stijl op een aantal plaatsen. Onderweg hebben ze weer gevist en weer een heerlijke lunch voor ons bereid. De mensen zijn erg sterk ze lopen gemakkelijk en dragen veel bagage mee in draagmanden op de rug. Na de lunch terug gelopen naar het longhouse. Aan het eind van de middag teruggelopen naar de bootjes dit was niet gemakkelijk doordat ze met de weg bezig waren was het erg zwaar om door de klei te banjeren. Op een gegeven moment zat ik vast en lag daardoor languit met mijn gezicht in de klei. Ook de teva’s van een medereiziger zaten vast en zijn stuk getrokken. Al dat klei was ook in de rivier gestroomd wat de terugweg een stuk moeilijker maakte dan de heenreis. Terug in het 1e longhouse gelijk gaan zwemmen heerlijk dat hadden wij wel verdiend. Bij de vorige tochten had ik blaren opgelopen aan mijn dikke tenen. Helaas was er nu 1 van stuk gegaan wat nogal pijnlijk was. Na het eten gezellig bij de iban gezeten, gekletst en gedronken dat doen ze veel eigenlijk ’s morgens vroeg al.

Dag 9
’s Morgens vroeg opgestaan en gelijk weer gaan zwemmen in het meer, daarna hanengevecht gezien stelde gelukkig niet veel voor de ene haan ging er gelijk al vandoor. Daarna blaaspijp demonstratie waarna je het zelf mocht proberen. Geert lukte het aardig ik ben er maar niet aan begonnen. Daarna met bootjes vertrokken naar de stuwdam waar de bus stond te wachten. Vanuit hier weer naar Kutching gereden onderweg nog een stop om waterschoentjes te kopen want teva’s in de rivier is niet echt handig. Hier ook nog een nieuwe band voor de bus gehaald. Bij aankomst in het hotel onze kleding gewassen. Daarna wat gewinkeld wat souvenirs gekocht en heerlijk westers gegeten in een restaurantje in de buurt van het hotel .

Dag 10
De volgende dag om 9:00 uur vertrokken naar het vliegveld voor een rechtstreekse vlucht naar Mulu. Op het vliegveld afscheid genomen van Henri onze fantastische gids. Met een klein vliegtuigje gevlogen wij hadden geluk want normaal moet je altijd overstappen en wij hadden een rechtstreekse vlucht. Op Mulu werden wij opgewacht door Omar onze gids voor de komende dagen. Het vliegveld bestaat uit 1 landingsbaan en is erg klein. Bij aankomst onweerde het behoorlijk, achteraf blijkt dat er een uitloper van een orkaan door het park is gegaan waardoor veel bomen zijn omgevallen. Wij werden met oude busjes naar ons verblijf gebracht een huis op palen met ongeveer 5 kamers. Het Mulu Park ligt tussen twee bergketens die overgroeid zijn met primair regenwoud. Hier bevinden zich meer dan 1500 plantensoorten, 67 zoogdieren en 262 soorten vogels, waaronder alle acht typen neushoornvogel. Het is prachtig om over deze groene wouden te vliegen. We verblijven hier twee nachten in ons gasthuis gelegen aan de Melinaurivier aan de rand van het park. Hierna lunch en na de lunch naar het park voor het bezoek aan 2 grotten. Helaas regende het behoorlijk, doordat er behoorlijk veel bomen waren omgevallen konden wij op veel plaatsen geen gebruik maken van de houten loopbruggen maar moesten door de jungle lopen of over de boomstammen heen klimmen. De dearcave is een prachtige grot bij zonsondergang vliegen miljoenen vleermuizen uit op zoek naar voedsel, helaas omdat het regende vlogen ze niet uit. Clearwatercave is echt prachtig om te zien natuurlijke formaties van belictieten en fytokarst. Na diner gelijk naar bed erg moe na al die inspanningen.

Dag 11
De volgende morgen om 5:30 uur opgestaan om naar het park te gaan voor een uitkijktoren om vogels te spotten. Helaas bijna niets gezien daarna een heerlijk ontbijtje in het park. Waarna wij samen met Arjen en Ineke verschillende routes hebben gelopen. Gelukkig was een groot gedeelte van het houten loopbrug al weer vrij van bomen. Maar nog niet overal en tijden het klimmen over boomstammen werden wij aangevallen door bijen. Ineke, Arjen en Geert zijn gestoken wij hebben maar besloten om niet verder deze route te lopen omdat het wel link werd. Aan het eind van de middag weer naar de grot gelopen om de vleermuizen uit te zien vliegen gelukkig geen regen dit keer. Het was een spectaculair gezicht in het begin nog wat groepjes maar later kwam er geen eind aan. Wij moesten om 18:30 uur terug zijn bij het begin van het park omdat de busjes hier stonden om ons terug te brengen naar ons verblijf. Bij het diner hadden ze patat heerlijk na al die rijst.
Dag 12
Na een vroeg ontbijtje om 7:30 uur, eerst de koffers ingeleverd die worden met het vliegtuig naar Limban gevlogen. Weer een rugtas gepakt met spullen voor 2 nachten. Met 5 boten vertrokken over de rivier bij ons in de boot zaten Dennis en Ineke en Omar onze gids. Eerst hebben wij 2 grotten bezocht, allereerst naar de 'Wind Cave', met formidabele eeuwenoude slanke druipsteenformaties. Vervolgens via stijle trappen naar de 'Clearwatercave'. Hier bloeit de unieke 'monofylae', een eenbladige plant. Hierna geluncht en een aantal van onze groep nog gezwommen. Daarna met bootjes verder de jungle in wij moesten regelmatig uit de boot omdat het water te laat stond dat moet je de boot duwen. Er was 1 boot die steeds motor problemen had dat was wel lastig. Na aankomst aan land begon de Headhunter’s Trail. Joke een verslavingsarts uit Noordwolde heeft eerst mijn teen verbonden omdat wij de bergschoenen aan moesten trekken en met mijn open teen was dat nogal pijnlijk. Het was erg warm Geert had last van zijn darmen en daardoor raakten wij aardig achter op de rest van de groep. Helaas liep hij ook nog een bloedzuiger op wat erg pijnlijk was. Ik durfde dat beest niet aan te raken met een stokje heb ik het van zijn rug geschraapt. De tracking was ongeveer 9 km de warmte maakte het erg zwaar. Wij hebben er ongeveer drie uur over gelopen een pad vol met keien en boomwortels. Het laatste gedeelte regen en onweer. Helemaal stuk nat en vies aangekomen bij camp 5. Eenvoudige barakken aan het riviertje Melinau, midden in de prachtige natuur, tussen de kalksteengebergtes. Geert is nog gaan zwemmen ik was te moe. Daarna slaapplaats gezocht een soort planken op palen hierop er dunne matrasjes. Klamboe op gehangen en daarna heerlijke warme douche genomen. Na het eten moesten wij zelf de afwas doen. Veel jeugd in het camp uit verschillende landen. Na het diner gelijk gaan slapen, maar dat slapen viel erg tegen geen oog dicht gehad. Een snurkster naast mij en het was erg koud en erg hard. Met een poncho over mij heen had ik het iets warmer.
Dag 13
Om 6:30 uur ontbijt en om 7:00 uur vertrokken, helaas regende het nog steeds. Door de regen was het minder warm dit maakte de tracking van 11 km wel iets gemakkelijker. Onderweg weinig gestopt, na de hangbrug een kleine pauze er zaten nog een aantal mensen van onze groep. Na 4 uur lopen kreeg ik mijn eerste inzinking, besloten om wat te eten en te drinken. Ik had het gevoel dat wij nog ongeveer 3 km moesten lopen maar tot mijn grote verassing waren wij op de eindbestemming na dat wij een kwartier hadden gelopen. Hier stonden de bootjes op ons te wachten. Weer van schoenen wisselen omdat wij waarschijnlijk weer de boten moesten duwen. Doordat er vrij veel regen was gevallen was dit niet nodig. Na een half uur varen werden wij naar een lunch plek gebracht. Dit was een soort camp voor parkwachters, het was heerlijk om even bij te komen hier prachtige gekleurde vlinders gezien. Daarna moesten wij nog 2 uur varen door allerlei stroom versnellingen. ik had moeite om de ogen open te houden na een slapeloze nacht. Bij aankomst op het eindpunt waren helaas de busjes nog niet aanwezig wij werden naar een huisje gebracht waar wij naar het toilet konden gaan en iets te drinken konden kopen. De prijzen waren erg hoog voor een biertje 10 ringit. Om 15:30 uur werden wij gehaald door 2 busjes en gebracht naar Limbang. Daar aangekomen de was gedaan gedocht en op bed gaan liggen. Geert heeft nog wat te eten en drinken gehaald bij de supermarkt om de hoek. Vroeg gaan slapen.

Dag 14
Om 5:30 uur opgestaan om 6:30 uur ontbijt. Om 7:15 uur naar de haven gelopen waar wij om 8:00 uur zijn vertrokken met de snelboot naar Labuan, een klein taxfree eilandje voor de kust van Kota Kinabalu. Wij vonden het niet veel aan alleen maar winkels met drank, sigaretten en chocolade, wij waren dan ook vrij snel uitgekeken. Natuurlijk wel chocolade gekocht. Na de middag rond 12:30 uur inchecken en met de boot naar Kota Kinabalu, nog zo’n drie uur varen over open zee. Helaas zaten de raampjes zo hoog dat je niets kon zien, tijd doorgebracht met lezen. Aangekomen in de haven zijn wij met 2 busjes naar het hotel Oriëntal gebracht in Kota Kinabalu. Hier de koffers naar onze kamer gebracht en met het grootste gedeelte van de groep de stad ingegaan. Erg drukke stad naar de rivier gelopen en eerst de lokale markt bezocht, veel vis, groenten en eetstalletjes erg leuk om te zien. Daar kwamen wij ook nog een reisgenoot tegen van de boot. Hij nodigde ons uit om langs te komen in de strandtent waar hij werkte. Helaas was dit niet mogelijk omdat wij de volgende dag al weer vertrokken. Daarna bij de Thai gegeten erg lekker en een heerlijke cocktail gedronken. Er was een prachtige zonsondergang erg mooi om te zien.

Dag 15
Rond 7:00 opgestaan om te genieten van een heerlijk ontbijtje voor het eerst yoghurt en kaas wat je zo kan missen tijdens deze vakantie. Om 9:30 uur vertrokken wij met het vliegtuig naar Sandadakan het is maar een half uurtje vliegen. Vanaf Sandakan is het ongeveer 2 uur rijden naar Bilit, gelegen aan Kinabatantangrivier. Ze waren met de weg bezig waardoor wij langer onder weg waren. Onderweg zijn wij ontelbare oliepalmplantages tegenkomen, die tot voor kort dit unieke gebied bedreigden. Gelukkig is het Wereld Natuur Fonds in 1998 begonnen om dit gebied weer aan elkaar te rijgen, door de ontbrekende stukken te herbebossen. De Kinabatantangrivier een unieke stroomgebied van de Kinabatangan heeft een totale lengte van 560 kilometer en stroomt vanaf de bergen van Sabah tot in de Suluzee. De Kinabatangan is het leefgebied van o.a. orang-oetans, neusapen, olifanten en neushoornvogels. Met bootjes werden wij naar onze lodge gebracht, echt een paradijsje. Wij werden ontvangen met een welkoms drankje en kregen de sleutel van onze kamer gelukkig met warme douche. Het regende en onweerde inmiddels enorm, om 15:30 uur werden wij verwacht in het restaurant voor koffie en thee en een snack. Om 16:00 uur een bootsafari, het onweerde zo erg dat het licht uitviel. Nadat de ergste buien waren weggetrokken in de bootjes gestapt met poncho. Veel gezien apen en neushoornvogels ondanks de regen later werd het zelfs nog droog. Om 19:30 uur avondeten zelfs patatjes heerlijk.

Dag 16
De volgende dag om 5:30 uur opgestaan en om 6:00 uur vertrokken voor de bootsafarie. Helaas was het door de regen erg mistig. Hierdoor te slecht licht om foto’s te maken. Weer veel apen gezien en een roofvogel een arend. In de middag een wandelexcursie gemaakt naar een meertje gelopen en hier otters en verschillende vogels gezien. Onderweg kikkers gezien en de mest van de olifanten die wij helaas niet hebben gezien. Wij moesten laarzen aan en speciale bloedzuigersokken. Het stikt hier van de bloedzuigers als je wat op het pad blijft heb je er niet veel last van maar in de bosjes zijn er erg veel. Om 16:00 uur vertrokken voor de bootsafari, nu een stuk verder varend waarschijnlijk omdat wij deze excursie zelf moesten betalen de overige zaten bij de reis in. Weer veel apen, prachtig gekleurde vogels, slangen en varanen gezien. Dit was een prachtige tocht over de rivier. Zelfs onderweg terug nog meerdere zwarte ooievaars gezien. Gelukkig geen regen deze keer. Geert heeft nog een avondexcursie gelopen ze hebben zelfs een kat gezien en prachtige slapende gekleurde vogels.

Dag 17
Om 9:00 vertrokken met bootjes naar onze bus en vandaar naar het Sepilok, het beroemdste orang-oetan rehabilitatie centrum van Borneo. In dit natuurreservaat worden orang-oetans voorbereid op een zelfstandig leven in de jungle, een proces dat jaren duurt. Er waren niet veel Orang-Oetang maar wel erg leuk om te zien. Er was een grote groet Makaken die probeerden het fruit te stelen dat was erg leuk om te zien. Daarna naar onze lodge, die naast het opvangcentrum lag, een prachtig plekje, met mooie tuien en vijvers erg groot. Onze kamers waren nog niet gereed helaas. Eerst maar een lunch genomen in het restaurant, hier prachtige mooie gekleurde kleine vogeltjes. Bijna geen tijd om te eten zoveel te zien. Omdat onze kamers nog niet gereed waren eerst het berencentrum bezocht hier leven een paar zeldzame kleine beren. Daarna nog een keer naar het opvangcentrum voor Orang-Oetangs, Dit keer geen Makaken en slechts 2 Orang-Oetans, bij binnenkomst mochten wij eerst het park niet in omdat er een Orang-Oetan op de houten loopbrug liep. Een ranger heeft hem daar weggelokt. Daarna terug gelopen naar onze lodge, gelukkig nu wel de kamer gereed een prachtige kamer. Geert heeft nog de grootse eekhoorn gezien die leeft op Borneo ik alleen de kleinere soorten.Toen wij naar het restaurant wilde lopen zagen wij een Orang-Oetan die van mensen een zakje met brood of pikte. Dennis en Arjen licht in paniek en rennend naar hun kamer het zijn tenslotte grote beesten en je weet niet wat ze doen! Wij zijn achter de Orang-Oetan aangelopen en zagen dat hij op weg was naar het restaurant waar hij een fles kreeg met iets van melk erin. In het centrum zijn ze hier niet blij mee omdat het de bedoeling is dat deze apen terug gaan naar de jungle en niet aan mensen gewend mogen raken.

Dag 18
Geert vroeg opgestaan om dieren te spotten ik ben nog even heerlijk blijven liggen. Later nog zwarte eekhoorntjes gezien die vruchten zaten te eten. Om 9:00 uur vertrokken naar het Mount Kinabalu National Park. De rit duurde ongeveer 6 uur, wij zijn omgereden om een bloeiende rafflesia bekijken: 's werelds grootse, maar ook stinkende bloem. Wij moesten aan de lokale bewoners wel 30 ringit betalen om deze bloem te zien. Maar het was wel de moeite waard. Ons verblijf is buiten het park een mooie locatie met zicht op de berg. De overgang was erg groot het was hier erg koud en natuurlijk regen. Om 19:00 uur eten het was erg druk in het Moslim restaurant helaas geen biertjes te koop. Slecht geslapen omdat het erg koud was en wij maar 1 deken tot onze beschikking hadden.

Dag 19
Gelukkig scheen het zonnetje, groepsfoto gemaakt met de berg als achtergrond. De klimmers nog even apart op de foto. Na ontbijt vertrokken naar de voet van de berg waar de klimmers naar boven werden gebracht nadat ze een lunch hadden gekregen voor onderweg. Wij hebben ons met de taxi naar boven laten brengen en hebben hier een trail gelopen van 5.6 km. Erg mooi maar met pittige klimmetjes en afdalingen. Met nog 1 km te lopen begon het keihard te regenen en onweren. Het pad was gelijk vol met snel stromend water. Helemaal nat en verkleumd aangekomen bij het restaurant. Maar na een bord heerlijke spaghetti weer snel opgeknapt. Na het eten terug gelopen naar beneden. Daar was onze reisleidster zij heeft geregeld dat wij eerder terug konden in verband met het slechte weer. Na terug komst eerst een warme douche genomen, Geert heeft bij de receptie een extra deken gevraagd. Wij hebben een extra nacht bijgeboekt omdat wij ander terug moesten naar de stad waar wij al eerder waren geweest. In het park is genoeg te zien en te beleven.

Dag 20
Om 7:30 uur moesten wij onze bagage gereed zetten onder een overkapping tegen over het restaurant. Na een ontbijtje zijn wij weer naar het park gebracht hier hebben wij 2 trails gelopen. Bij terugkomst stond onze reisleidster beneden met de mededeling dat maar 1 van onze groep de top had gehaald in verband met het slechte weer en dat een aantal van de klimmers al terug was. Rini was niet helemaal fit daarom hebben wij gevraagd of wij eerder terug konden rijden, helaas is dit niet gelukt en moesten wij zelf nog een uur langer wachten pas om 15:00 uur werden wij gehaald dat wwel balen. Gelukkig zaten er prachtige mooie vogeltjes dus er was wel wat te zien. Terug met een taxibusje in ongeveer anderhalf uur. De chauffeur hield van hard rijden misschien ook omdat zijn km defect was. Terug in het hotel met de shuttle bus van het hotel de stad in hier eerst een café aan de rivier opgezocht en een heerlijk witbiertje gedronken samen met een aantal mensen uit onze groep. Later nog heerlijk gegeten aan de rivier.

Dag 21
In anderhalf zijn wij naar Kuala Penyu gereden vanwaar wij in 2 boten naar het eiland Pulau Tiga zijn gevaren. Een echt paradijs, wij krijgen een mooi huis op palen tot onze beschikking met zeezicht. Rond gelopen om de omgeving wat te verkennen. ’s Middags naar een poule gelopen en een modderbad genomen dat was hilarisch om te doen. Terug in de zee afgespoeld dat mag maar aan 1 kant van de loopsteiger omdat anders het koraal wordt beschadigd. Geert wilde niet mee en is gaan snorkelen. Het is heerlijk om het eiland heerlijk relaxed en je kunt heerlijk bijkomen van de vermoeiende reis.
Dag 22
Met Geert en Arjen naar een moerasgebied gelopen, helaas niet veel te zien. Wij zijn naar het slangeneiland gevaren om slangen te zien en te snorkelen. Veel slangen gezien ze liggen er bij hopen. Daarna gesnorkeld, prachtige koraal en gekleurde vissen. Een aantal mensen uit onze groep heeft nog een duikles genomen wij hadden hier geen zin in. Wij zijn ’s middags nog langs het strand gelopen om op een andere plaats te snorkelen. ’s Avonds nog een avondwandeling gemaakt, was ook weer van alles te zien. Ook nog een slang bij ons huisje dat was wel even schrikken. Maar ja er krioelt hier van alles rond vooral veel ratten. Het eiland is ook overspoelt met varanen je ziet ze overal.
Dag 23
Alweer onze laatste dag op het eiland ik heb behoorlijke keelpijn en voel me niet erg fit. Wij hebben met een aantal mensen uit onze groep besloten om de boot te huren om te gaan snorkelen. Dit was prachtig om te doen weer veel gezien. ’s Avonds buiten gegeten er was een groot kampvuur gemaakt. Daarna nog met zijn allen een drankje genomen aan de buitenbar.

Dag 24
Dag van vertrek helaas konden wij niet in ons huisje blijven maar moesten er voor 10:00 uur uit zijn. Gelukkig konden wij onze spullen achterlaten en douchen op de kamer bij een medereiziger. Geert en ik zijn langs het strand gelopen het was erg warm, makaken gezien. Ik ben eerder terug gegaan Geert wilde nog verder. Bij terugkomst heerlijk in een hangmat gelegen. Na de lunch om ongeveer 14:00 uur vertrokken met de boot naar de haven in Kuala Penyu. Vervolgens zijn wij naar het vliegveld van Kota Kinabalu gereden voor de vlucht naar Kuala Lumpur. Hier hebben wij afscheid genomen van onze medereizigers op 3 na en zijn met een busje gehaald en naar ons hotel gebracht in Kuala Lumpur. Prachtig hotel moesten borg betalen van 100 ringit. Daarna zijn wij met zijn vijfen de stad ingegaan en hebben wat gedronken in een café. Ik was nog steeds niet fit nu ook nog snotterig en veel bloedneuzen.

Dag 25
Met Arjen afgesproken om samen te ontbijten, erg luxe, verschillende broodsoorten, oude kaas en natuurlijk yoghurt. Na het ontbijt bij de receptie gevraagd waar je kaartjes kon kopen voor de hop- on hop bus. De receptioniste heeft ze voor ons gehaald bij een winkeltje aan de overkant. Achteraf blijkt dat dit niet handig is bij de halte van deze bus staat een jongen die kaartjes verkoopt waarbij de derde dag gratis is. Met deze bus krijg je wel de hoogte punten te zien en je kunt in en uitstappen waar je wilt op zich wel handig. Inmiddels was ik nog zieker geworden en had koorts erbij gekregen. Maar ja je bent er maar een keer dus je gaat door. Met paracetamol op de been gehouden. Na een aantal keren vragen de juiste halte gevonden. Bij het nationale paleis Geert en Arjen uitgestapt om foto’s te maken, ik dacht blijf mooi zitten, gaat de bus rijden. Helaas zonder de mannen, ik had geen kaartjes. Gelukkig hadden wij van tevoren afgesproken dat wij het vogelpark wilden bezoeken. Ik ben hier uitgestapt en gelukkig hebben de mannen de volgende bus kunnen nemen en waren ze er een half uur later. Het vogelpark is prachtig om te zien. De vogels hebben erg veel ruimte en ziet overal nesten met jonge vogels. Helaas waren er niet veel neushoornvogels te zien. Maar het park op zich is een aanrader. Daarna naar Central Market gegaan een markt waar je souvenirs kan kopen en eten voor weinig geld. In de middag begon het weer te plensen het is tenslotte al oktober en het regenseizoen is begonnen. Wij hadden graag de Twintowers willen fotograferen maar met regen is dat geen succes.

Dag 26
Vandaag afgesproken om de Batu Caves te bezoeken. Eerst met de monorail naar het centraal station waar de metro vertrekt. De monorail werkt met muntjes die je koopt op het station. Deze leg je op een soort scanner waarna het poortje opengaat. Bij aankomst werp je het muntje in een gleuf waarna het poortje open gaat. Daarna met de metro naar Batu Caves, het grappige van de metro is dat ze vrij veel wagons hebben waar alleen vrouwen toegang hebben. De Batu Caves bevinden zich ca. tien kilometer ten noorden van Kuala Lumpur. De grot is 400 meter lang en 100 meter hoog en werd in 1892 ontdekt. Het is de heilige plaats (grot) van de Hindoes in Maleisië. Om de grot te bereiken moesten wij u een lange trap beklimmen met 272 treden. Omdat ik een korte broek aan had moest ik een omslagdoek om zodat mijn knieën waren bedekt.
Na de beklimming van de trap ben je bijna op 100 meter hoogte. Dit tempelcomplex hierboven bestaat uit drie gedeeltes en een paar kleinere. De grootste wordt Cathedral Cave of Temple Cave genoemd en is voorzien van Hindoe-heiligdommen. Direct voor de ingang van de grotten staat een 42 meter hoog ‘gouden’ standbeeld van Lord Murugan. Ook de tempels binnen Batu Caves zijn ter ere van Lord Murugan gebouwd. De vrouwen dragen prachtige kleurrijke kleding en brengen offers in de tempels. Het wemelt hier van de Makaken gezien onze vorige ervaringen blijven wij op afstand. In deze grot een prachtige opening met uitzicht naar buiten. In de andere grot ook een groot kleurig beeld bij de ingang en een paardekoets prachtig om te zien. In deze grot ook prachtige beelden voorstellingen uit een ver verleden. Met de metro terug naar de stad wij hebben er behoorlijk wat km op zitten want er valt veel te zien. Onder de Petronas Twin Towers een groot winkelcentrum als je binnenkomt zie je 2 race auto’s staan. Hier koffie gedronken met wat lekkers erbij. In de avond foto’s gemaakt van de Twin Towers prachtig om te zien. Hierna gegeten in een restaurantje voor het eerst dat ik het eten echt vies vond. Daarna nog een afzakkertje genomen in de Wiskybar.

Dag 27
Vandaag laatste dat in Kuala Lumpur wij vliegen vanavond rond 23.30 uur terug naar Amsterdam. Eerst de reistassen af gegeven en uitgecheckt, daarna de stad ingelopen. Daar zijn wij als eerst naar de skybar gegaan dit zit op de 33ste verdieping van het Trader hotel met het mooiste uitzicht.
Dit hotel staat achter het park bij de Twin Towers. Het was zondag wij dachten niet gereserveerd hopelijk is er plaats. Maar wij waren de enige gasten buiten een paar hotelgasten die aan het zwemmen waren. Hier prachtige foto’s kunnen maken omdat er geen glas zit boven het zitgedeelte. Natuurlijk nog wel even een drankje gedronken. Daarna met de taxi naar de vlindertuin gegaan. Hier zagen wij alle vlinders die wij ook in de jungle hebben gezien. Je had hier wel de mogelijkheid om ze
te fotograferen. Later taxi genomen en ons af laten zetten bij China Town, het was mij hier veel te druk, ze verkochten hier allerlei gadgets, de mannen waren niet bij de kraampjes weg te slaan. Saté geproefd heerlijk. Daarna wat gegeten in de Central Market. Terug naar het hotel gelopen. Bij het zwembad op de 1e etage een douche genomen en omgekleed. In de lobby de tijd afgewacht op het taxibusje die ons naar het vliegveld heeft gebracht, na nog een laatste blik op de Twin Towers was dit het eind van een prachtige vakantie.

• 07 November 2014 - 19:13

Winy Bakker:

Tjonge wat een verhaal zeg en veel beleefd.
    Je zei al tegen mij: was een vermoeide reis ,maar heel mooi!
    Jullie hebben van alles mee gemaakt zeg!
    Nu maar na genieten allebei!

Groetjes Winy