Botswana 2010 - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Joke Stel - WaarBenJij.nu Botswana 2010 - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Joke Stel - WaarBenJij.nu

Botswana 2010

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joke

12 Augustus 2010 | Botswana, Gaborone

Dag 1: Johannesburg
Aankomst in Johannesburg, afhankelijk van aankomsttijd is het mogelijk diverse optionele excursies te maken. Tevens kun je acclimatiseren en/of uitrusten van de vliegreis. Bij gebruik van de directe KLM vlucht arriveer je in Johannesburg in de loop van de avond. Accommodatie: lodge. Maaltijden: diner inclusief, lunch niet inbegrepen (indien van toepassing)
Dag 2: Mapungubwe National Park
Start van onze safari reis door Botswana en Zuid-Afrika, we reizen af naar het Mapungubwe National Park op de grens met Zimbabwe en Botswana. Dit is een relatief nieuw National Park en is uitgeroepen door de Unesco tot een wereld erfgoed locatie. Mapungubwe dankt zijn naam aan de Mapungubwe bevolking die hier vroeger heeft gewoond. Bij opgravingen zijn diverse overblijfselen gevonden van deze vroeg beschaving in Zuidelijk Afrika. Na aankomst bouwen we ons camp op en bezoeken we een nabijgelegen drinkplaats. Met een beetje geluk zien we daar grote familie groepen met olifanten. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: ontbijt en diner inclusief, lunch niet inbegrepen.

Dag 3: Mapungubwe National Park
Een volledige dag in Mapungubwe, vandaag kunnen we een optionele excursie maken waarbij we wilde honden gaan opsporen. Verder maken we een game drive door het park en wordt er een wandeling verzorgd onder leiding van een locale gids (ranger) uit het Mapungubwe National Park. We bezoeken o.a. het Confluence uitzichtpunt waar de Sashe en Limpopo rivier bij elkaar komen. Met een beetje geluk spotten we hier zelfs de olifanten in de rivierbedding. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: inclusief.

Dag 4: Khama Rhino Sanctuary
We breken ons kamp op en steken de grens over met Botswana. Onze volgende bestemming is de Khama Rhino Sanctuary waar de laatste overgebleven neushoorns van Botswana leven. In de loop van de middag komen we aan in ons kamp en nadat we de tenten opgezet hebben maken we een game drive met onze 4x4 door dit park. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: inclusief.

Dag 5: Khama Rhino Sanctuary
Een heerlijke rustige dag in de bush, we maken een game drive door het park maar ook is het mogelijk de optionele Rhino Tracking te boeken. Deze excursie is te voet en onder leiding van een van de rangers van de Khama Rhino Sanctuary. Op het heetst van de dag kunnen we relaxen in het kamp of bij het zwembad. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: inclusief.

Dag 6: Kubu Island Makgadikgadi
De bijzondere en uitgestrekte Makgadikgadi Zoutpannen staan vandaag op het reisprogramma van deze avontuurlijke safari Botswana. Kubu Island is een plek die tot de verbeelding spreekt. Dit rotseiland midden in de zoutpannen vol met Baobab bomen is als een surrealistisch schilderij, werkelijkheid en droombeelden door elkaar gemengd vormen hier een buitenaardse plaats op aarde. De Makgadikgadi zoutpannen zijn de laatst overgebleven delen van een super meer. Miljoenen jaren geleden werd dit meer gevormd en al het water wat tegenwoordig over de Victoria Falls naarbeneden valt stroomde vroeger de Kalahari in. Na het verschuiven van aardkorstplaten in het continent is het meer droog komen te vallen. In de regentijd staat er echter water op de pannen en kun je grote aantallen watervogels zoals de flamingo en pelikaan hier aantreffen. Accommodatie: wildkampern. Maaltijden: inclusief.

Dag 7: Central Kalahari Game Reserve
We laten Kubu Island achter ons en reizen verder de Kalahari Woestijn in. Het Central Kalahari Game Reserve is onze volgende bestemming. Hier gaan we 3 nachten kamperen midden in dit uitgestrekte wildreservaat. Het Central Kalahari Game Reserve is het grootste wildpark van Botswana. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: inclusief.

Dag 8 en 9: Central Kalahari Game Reserve
Deze 2 dagen in het uitgestrekte Central Kalahari Game Reserve staan in het teken van game drives. In de vroege ochtend en in de namiddag gaan we met onze 4x4 op zoek naar de (woestijn) dieren die hier leven. Met een beetje geluk zien we de Kalahari leeuw met zijn zwarte manen maar zeker is dat we de sprinbok en gemsbok hier te zien krijgen. Deze twee antilopen komen alleen voor in de drogere delen van Botswana en later tijdens de safari reis zullen we deze dan ook niet meer te zien krijgen. Andere dieren die vaak gespot worden zijn de honingdas, jackhalzen en de bat eared fox. Als we heel veel geluk hebben komen we de zeldzame bruine hyena tegen maar deze wordt maar zelden gezien. De rust en uitgestrektheid van de Kalahari maken dat een verblijf hier nooit te lang kan duren. Na 3 nachten moeten we helaas al weer verder reizen en laten we de Kalahari Woestijn achter ons. Wil je meer lezen over de Central Kalahari lees dan het boek 'Cry of the Kalahari' van Mark en Delia Owens, het is een wat ouder boek maar als je dat gelezen hebt wil je dit deel van Botswana zker niet missen! Accommodatie: eenvoudig kamperen. Maaltijden: inclusief.

Dag 10: Maun
Terug naar de bewoonde wereld. Maun staat vandaag op ons programma en hier verblijven we in vaste chalet of lodge accommodaties. Na een aantal dagen in de bush met beperkte voorzieningen is het echt genieten onder een douche met stromend water. In Maun is er tijd om wat souvenirs te kopen en een extra excursie te ondernemen zoals een rondvluchtje boven de Okavango Delta. In de avond kunnen we eten in een restaurant en aan de bar genieten van een koud drankje. Accommodatie: chalet of lodge. Maaltijden: ontbijt inclusief, lunch en diner niet inbegrepen.

Dag 11, 12, 13, 14, 15 en 16: Moremi Game Reserve & Chobe National Park
Dit zijn 6 dagen die volledig in het teken staan van de natuur en de wilde dieren die daar in leven. Nadat we proviand hebben ingeslagen laten we Maun achter ons en vervolgen we de Botswana safari naar het Moremi Game Reserve. We verblijven in verschillende camps afhankelijk van het jaargetijde en de bereikbaarheid van de verschillende locaties. We maken een tocht met een motorboot door de Okavango Delta en kamperen op een eiland midden in de ruige natuur. Na het Moremi Game Reserve vervolgen we de safari reis naar het Chobe National Park en Savute. Bij Savute zijn veel natuurfilms opgenomen door Dereck & Beverly Joubert. Deze films zoals Lions of Darkness zijn veelvuldig uitgezonden door de National Geographic. Het gebied bij de Savute Marsh heeft een bijzondere achtergrond, met grote tussenpozen is het hier nat en droog geweest als gevolg van het wel en niet stromen van de Savute Channel. Inmiddels is het alweer sinds de jaren tachtig droog en de Marsh komt alleen gedeeltelijk onder water te staan in de regentijd. Ons dagprogramma bestaat uit het maken van game drives, in de ochtend en namiddag. Op de dagen dat we ons verplaatsen van het ene naar het andere kamp is onze rit door deze parken ook een grote game drive. Op de vele zandweggetjes komt de 4x4 goed van pas. We hebben een goed uitzicht op de natuur om ons heen en met een beetje geluk zien we olifanten, buffels, de luipaard en natuurlijk een groep leeuwen. De vele antilopen zijn er altijd wel, vaak vlakbij de auto en soms ook gewoon in het kamp. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: inclusief.

Dag 17: Chobe River / Kasane
Vandaag laten we Savuti achter ons en via enkele afgelegen plaatsjes keren we terug in de bewoonde wereld. Onze bestemming is Kasane aan de Chobe Rivier. Een optionele excursie (niet inclusief) is een boottocht op de Chobe Rivier. Accommodatie: kamperen. Maaltijden: ontbijt inclusief, lunch en diner niet inbegrepen

Dag 18: Livingstone & Victoria Falls
Terug naar de bewoonde wereld. We rijden door naar het Noorden en steken de grens over met Namibie en/of Zambia (afh. van de beschikbaarheid van de ferry over de Zambezi rivier). In de middag komen we aan in het plaatsje Livingstone bij de Victoria Falls. Tijdens deze laatste 2 nachten van de safari reis maken we gebruik van vaste chalet accommodatie of luxe safari tenten met en-suite voorzieningen. Accommodatie: chalet of safaritenten. Maaltijden: ontbijt inclusief, lunch en diner niet inbegrepen.
Dag 19: Livingstone & Victoria Falls
Een vrij in te vullen dag bij de Victoria Falls, hier kun je relaxen en/of 1 of meerdere activiteiten ondernemen. Natuurlijk moet je de watervallen gaan bekijken maar als je van een sportieve activiteit houdt is het raften op de stroomversnellingen van de Zambezi een aanrader. De watervallen vanuit de luchtbekijken is ook bijzonder mooi, bijvoorbeeld vanuit een ultralight vliegtuigje.

Dag 20: Livingstone & Victoria Falls
De allerlaatste dag van onze Botswana safari reis. Na 20 dagen zit het er op en de meeste van ons zullen nu terugvliegen naar huis. Verlengen is ook nog een mogelijkheid, bijvoorbeeld in Zambia maar ook een zelfstandig verblijf in Kaapstad behoort tot de mogelijkheden.

1/9 De stoelen voor de heen en terug vlucht gereserveerd naar Johannesburg, de e-tickets geprint, morgen nog werken en dan vakantie. Wij zijn er nog steeds niet over uit wel of niet een slaapmatje meenemen, maar wij hebben nog een paar dagen om te beslissen.

• 12 Augustus 2010 - 16:40

Rianne:

ok, ik ga je weer volgen. En als je dan terug bent moeten we weer eens een gezamelijk uitje plannen met ons 6en. in november/december of zo...
    liefs,

• 24 Augustus 2010 - 13:45

Jan :

Jeetje! Goed van jullie, weer zo'n verre mooie, onbekende reis. Spannend. Blijf jullie volgen.