Pantanal - Reisverslag uit Autazes, Brazilië van Joke Stel - WaarBenJij.nu Pantanal - Reisverslag uit Autazes, Brazilië van Joke Stel - WaarBenJij.nu

Pantanal

Blijf op de hoogte en volg Joke

15 September 2013 | Brazilië, Autazes

Ik was vergeten te vertellen dat wij bij de landing in Manaus een doorstart hebben gemaakt. Dat was wel schrikken, je staat bijna aan de grond en dan trekt de piloot weer op. Hij vertelde later dat de landingsbaan niet gereed was waarschijnlijk omdat er nog een ander vliegtuig net was geland. Dat was schrikken.
Na het vroege ontbijt weer met een bootje terug naar de busjes, onderweg stond een ander busje te wachten met de grote bagage omdat wij in de jungle maar een klein rugtasje mee mochten nemen. Na overladen tassen naar het vliegveld gereden voor een vlucht om 12:30 uur naar Cuiaba. Laat in de middag kwamen wij hier aan en werden opgewacht door mama Jo, onze gids voor de komende dagen onderweg heeft ze va alles uitgelegd over de dieren en vogels die hier leven. Pantanal is een open gebied waardoor je veel meer vogels en dieren ziet dan in de Amazone waar ze zich kunnen verschuilen. Het is nu de laatste maand van het droge seizoen in oktober begint de regentijd. De laatste anderhalf uur van de busrit gaat over een onverharde weg het is hier niet mogelijk om hard te rijden. Wij hebben veel kaaimannen langs de weg zien liggen, geweldig om te zien. Bij aankomst rond 20.00 uur de sleutel gekregen van onze kamer. Eerst een douche genomen daarna gaan eten. De volgende morgen heel vroeg gewekt door allerlei vogels die enorme herrie maakten. Geert en ik opgestaan om rond te kijken, stuk het pad opgelopen en veel vogels gezien. Na het ontbijt met de groep een wandeling gemaakt, het was erg warm 35 graden en een luchtvochtigheid van 80 graden. Ik had behoorlijke krampen onderweg in mijn darmen omdat ik al een hele tijd niet naar het toilet was geweest. Op een gegeven moment was het zo erg dat het lopen bijna niet meer ging, ben toen terug gegaan. Onderweg was het niet meer te harden maar ja alles is open en je kan niet zomaar van de weg af omdat overal kaaimannen zitten. Maar ben toch maar van de weg gegaan eerst goed gekeken of er geen slangen of kaaimannen zaten en daarna gaan zitten. Ik moet zeggen wat een opluchting dat ik het eindelijk kwijt was, alles maar bedekt met takjes anders denken de rangers misschien ook nog, he een nieuwe diersoort in de Pantanal. Bij terug komst heerlijk verkoeling gezocht in het zwembad. Om half vier naar een farm gereden om paard te rijden. Geert en Huig zijn meegereden omdat ze zeiden dat het mogelijk was om hier de blauwe hyacint ara te zien. Onderweg veel gestopt voor vogels, brulapen capibara's en herten. Aangekomen bij de farm bleek dat ze het niet goed heben begrepen er waren geen paarden beschikbaar. Gelukkig was er veel te zien de bauwgele ara en veel andere soorten. Wij zijn over een aantal hekken geklommen door weilanden gelopen en uiteindelijk de blauwe hyacint ara gezien. Deze leven alleen in de Pantanal en het is een prachtige vogel. Helemaal opgetogen ondanks dat het paardrijden niet doorging terug naar de lodge, na weer veel stops onderweg jeetje en wat zien wij een tapir. Je kan je voorstellen dat de rest van onze groep flink baalden dar ze niet mee zijn gegaan. Maar ik heb gevraagd aan Mama Jo of het voor de rest ook nog mogelijk was om de farm te bezoeken. Ja hoor op de dag terug zouden wij er langs rijden. De rest van de groep weer blij...

• 21 September 2013 - 23:14

Winy:

Leuk leuk om dit allemaal te lezen.ja als je een paar dagen niet naar de wc kan dan is dat mooi vervelend.
    Nog een kleine week he dan alweer om,Geniet maar goed nog!!
    Groetjes van ons!!

• 22 September 2013 - 10:04

Janny:

Wat weer een belevenissen geweldig !!! Joke jij word al een mooie wild poeper, laten ze dat hier niet zien.Nog veel plezier deze laatste week .groeten Janny

• 22 September 2013 - 14:03

Roelie:

he daar, weer heel veel gezien en beleeft, ik zou echt niet alleen terug gaan , maar ja je moet er wat voor over hebben, als je nodig moet.gr en veel fun.

• 23 September 2013 - 18:26

Ruud:

nou nou wat een verhaal zeg, maar ja je zit er maar mee.
    En goed dat de piloot op had gelet ...
    wat een belevenis allemaal, kijken jullie goed uit..
    mooie vogels we gaan het allemaal weer zien
    doeiiiiii