Chimbarazo - Reisverslag uit Puerto Lleras, Colombia van Joke Stel - WaarBenJij.nu Chimbarazo - Reisverslag uit Puerto Lleras, Colombia van Joke Stel - WaarBenJij.nu

Chimbarazo

Blijf op de hoogte en volg Joke

24 September 2012 | Colombia, Puerto Lleras

Vanuit Banos zijn wij eerst met de bus naar de plaats geweest om de gevolgen van de vulkaan uitbarsting te bekijken. Indrukwekkend wat een kracht een lava stroom heeft. Daarna opweg op weg na de Chimborazo, deze berg is 6310 meter hoog en de hoogste berg van Ecuador. De rit er na toe was erg mooi prachtige panorama landschappen. De weg er na toe was vrij goed, al zijn ze constant met de weg bezig. Onderweg vicunas gezien, leven in Ecudor alleen in dit gebied en zijn familie van de kameel. Ik voelde mij niet helemaal fit, war licht in mijn hoofd en misselijk. Deze verschijnselen worden veroorzaakt door de hoogte. Ik dacht al het lopen wordt niets, maar ik heb 2 keer cocabladeren gekauwd en knapte gelukkig op. Wij moesten 200 meter stijgen, dat lijkt weinig maar op deze hoogte met de helft minder zuurstof relatief zwaar. 7 mensen van onze groep hebben het gered, waaronder Geert en ik. Bij aankomst op 5000 meter natuurlijk even met het bord van de hoogte op de foto. Je kon nog verder lopen maar dat heeft niemand van onze groep gedaan. Tijdens het fotograferen kwam er een Engelse jongen aan gelopen in totale paniek roepend mijn vriend help.... zijn vriend was gevallen omdat hij een epileptische aanval had gekregen, hij was zo bang dat hij op de berg zou sterven. Voor ons was het niet mogelijk om te helpen maar onze gids is naarboven gegaan om te kijken of hij iets kon beteken. De Engelse jongen in de berg af gegaan om de hulpdiensten te alarmeren. Er is op deze hoogte geen bereik als je iets overkomt is dat niet best. Wij stonden in dubio wat te doen omdat je zonder gids niet mag afdalen, maar omdat de weg naar beneden 1 weg was en er geen mogelijkheid was om te verdwalen zijn wij naar beneden gelopen. Daar aangekomen werd de Engelse jongen getroost door de rest van onze groep. Even later kwam onze gids beneden met de mededeling dat het goed ging met de andere jongen en dat hij op eigen gelegenheid naar beneden kon lopen. Toen wij wegreden kwam er een ambulance, politieauto en de brandweer aangereden. Niet leuk om zo iets mee te maken, vooral ook omdat je beseft dat hoogteziekte levensgevaarlijk is, deze Engelse jongens waren niet goed voorbereid. Wij zijn er meerdere malen op gewezen dat mensen met een medish probleem niet naar boven mogen. Deze Engelse jongen had eerder aanvallen van epilepschi gehad. Onderweg hebben wi nog lama's, vicunas en alpakka's. Daarna 1 nacht geslapn in Riobamba.

• 24 September 2012 - 14:07

Winy:

Jee weer een leuk verhaal,mooi zeg!!
    En altijd weer iets leuks he!!
    Sneu voor die engelse jongen,zal je maar gebeuren.
    Hopen dat jij niet weer misselijk enz wordt,pas opjezelf he!
    Ga zo door met leuke dingen doen en zien!
    Genietse!!

Groetjes je vriendin!xx

• 24 September 2012 - 22:32

Ruud:

Jeetje Joke wat een toestand wat je mee kan maken.
    Kijk echt uit hoor....5000 meter hoog... dat is echt hoog....
    Genieten jullie verder en we gaan de foto's een keer zien.
    Wij hier nog steeds mooi weer rond de 30.
    De laatste week, dat zitten de 3 maanden er op
    groetjes Ruud Yvonne